In één oogopslag jouw online marketing resultaat bekijken

0
592
Blog Datastudio, geschreven door Demi Wiegman

Je zet verschillende online marketingmiddelen voor je bedrijf in om zichtbaarheid te creëren. Maar hoe weet je nu wat het resultaat is? Je zult het vast herkennen: je wil weten hoe jouw social mediaposts scoren en welke pagina’s populair zijn bij jouw websitebezoekers. Het kost alleen moeite om deze data op te zoeken en daar heb je helemaal geen tijd voor. Google Data Studio is de oplossing voor dit probleem!

Je gebruikt als bedrijf waarschijnlijk verschillende online marketing middelen, denk aan:

  • Social media kanalen
  • Mailchimp (om nieuwsbrieven te versturen)
  • Google Analytics (om presentatie van je website te meten)
  • Google AdWords (voor advertenties)

Ieder programma verzamelt, los van elkaar, grote hoeveelheden data over de prestaties van het middel dat je gebruikt. Ook werken ze allemaal op een andere manier, dus moet je iedere keer opnieuw nadenken over “Waar kan ik welke informatie vinden?”. Om het totale plaatje van jouw online marketing activiteiten te beoordelen, moet je de verschillende programma’s afgaan om vervolgens de gegevens met elkaar te vergelijken. Dat kan beter!

Wat is Google Data Studio?

Met deze tool van Google kun je gemakkelijk data uit verschillende programma’s implementeren en in één overzichtelijk dashboard plaatsen. Het visualiseert jouw gegevens in tabellen, lijndiagrammen, staafdiagrammen, taartdiagrammen en kaarten. Dit zorgt ervoor dat je de data makkelijker kunt interpreteren.

Wat kun je er verder mee?

Het dashboard helpt je om de resultaten inzichtelijk en vooral overzichtelijk te maken, waardoor je er daarna zelf conclusies aan kunt verbinden. Een hoge piek in het aantal websitebezoekers valt nu heel snel op, net zoals je bereik op social media. Je kunt het dashboard aanpassen naar de huisstijl van je bedrijf en met al je collega’s delen.

Alle voordelen op een rij

Er zijn dus verschillende redenen waarom Google Data Studio hét platform is dat je moet (of mag) gebruiken. Hieronder zet ik alles voor je op een rij:

  • Alle verzamelde data staat op één plek.
  • Je vindt in een paar klikken wat je wil weten. Zo blijft er meer tijd over om conclusies te trekken en verbeterpunten op te pakken.
  • Je kunt het gratis gebruiken (sommige geavanceerde opties zijn wel betaald).
  • Het is een gebruiksvriendelijk programma.
  • Elk dashboard kun je naar eigen voorkeuren aanpassen.
  • Je kunt alle dashboards en rapporten gemakkelijk delen binnen je team. Geef iedereen toegang en al je collega’s zijn op de hoogte van de laatste resultaten.

Ben je enthousiast geworden over de functionaliteiten van Google Data Studio? Mooi! Ga ermee aan de slag en bekijk snel en efficiënt je statistieken. Heb je hulp nodig bij de implementatie? We drinken graag een kop koffie met je om te kijken hoe we je verder kunnen helpen.