Betaalde of verdiende aandacht

0
6394
Zo zit dat Wouter van der Toorn: betaalde of verdiende aandacht

Jaarlijks besteden Nederlandse marketeers miljarden euro’s aan gekochte aandacht in allerlei media. Of je nu door je sociale media bladert, het nieuws checkt, je mail doorwerkt, de radio luistert of tv kijkt, iedere minuut krijg je meerdere reclameprikkels op je afgevuurd. Er zijn heel wat mensen die proberen zoveel mogelijk de advertenties te skippen door AdBlockers of wegzappen als een veel te luid reclameblok een tv-programma onderbreekt. Digitale nieuwsbrieven dreigen te verdwijnen in overvolle mailboxen. Hoe hou je de aandacht van je klanten vast? Dat is de grote uitdaging voor marketeers. Daarvoor zijn grofweg twee manieren.

Betaalde aandacht

Je kunt betalen voor aandacht door advertenties in te kopen. Het lijkt de eenvoudigste weg naar succes. Daarbij is het redelijk voorspelbaar: met een groter budget heb je meer leads of klanten. Als je stopt met betaalde promotie, stopt ook de aandacht.

Verdiende aandacht

Je hebt een andere methode die een langere aanloop vraagt: aandacht die je hebt verdiend. Het vraagt niet alleen een langere aanloop, maar ook creativiteit. In plaats van alleen aandacht op te eisen, bouw je aan een relatie met mensen die het waardevol vinden om je te volgen. Marketinggoeroe Seth Godin noemde het ooit ‘tribes’, een groep mensen die zich verzamelt rondom een thema. Als je als bedrijf of merk de rol als verbinder kunt spelen, heb je verdiende aandacht.

‘Stel jezelf de vraag: hoe maak ik het leven van mijn klant makkelijker of mooier?’

Hoe verdien je aandacht?

Zelf ben ik een groot voorstander van traagheid. Zorg ervoor dat je een lange adem hebt en dat je de tijd neemt om te bouwen aan een betrouwbare groep volgers. Aandacht bepaalt het verschil tussen succes en mislukking. Aandacht is schaars en we gaan steeds kritischer om met wat we aandacht geven. Mensen besteden hun tijd alleen aan wat hen helpt. Dus dat is de vraag die je jezelf moet stellen: hoe maak ik het leven van mijn klant makkelijker of mooier? Durf je kennis weg te geven. Als je eerder helpend bent geweest of op ingewikkelde thema’s een juiste oplossing kon bieden, dan blijf je top-of-mind. Wees persoonlijk in je aanpak.

Wist je dat

• Naar schatting krijgen we 5.000 tot 10.000 commerciële boodschappen per dag te zien.
• Een medewerker op kantoor checkt gemiddeld 30 keer per uur zijn mail.
• Ongeveer 90% van de bedrijven gebruikt advertenties op sociale media.

Experttips van Wouter

  • Staar je niet blind op bereikcijfers. Het gaat om de interactie.
  • Bouw je eigen e-mailbestand op. Volgers op sociale medie zijn niet van jezelf, mailadressen wel.
  • Zet persoonlijke kanalen in. Een persoonlijk bericht scoort beter dan een corporate boodschap.