Zes tips voor lokale zichtbaarheid

0
3116
EenGoogle Maps afbeelding wat te maken heefft met lokale zichtbaarheid

De pandemie. We kunnen er echt niet meer omheen. De gevolgen voor ondernemers zijn schrikbarend en ronduit triest. Maar dit is niet het moment om bij de pakken neer te gaan zitten. Je moet ‘de boer op’. Ervoor zorgen dat mensen weten dat je bestaat. En blijft bestaan. Want dat is het doel: overleven.

Maar hoe doe je dat; overleven? Dagelijks mag ik voor ondernemers marketing- en communicatie werkzaamheden verrichten. Dagelijks luister ik naar de zorgen die menig ondernemer heeft. Hoe overleef je deze crisis? Wat in ieder geval belangrijk is: ervoor zorgen dat je lokaal goed zichtbaar bent. En dat kan op heel veel verschillende manieren.

Tips voor lokale zichtbaarheid:

  1. Google Mijn Bedrijf – vul de COVID-19 melding in!

Zorg dat je profiel op Google Mijn Bedrijf (GMB) actueel is. Google biedt de mogelijkheid om een COVID-19 update in te vullen. Hierin vertel je hoe je als bedrijf omgaat met de COVID-19 regels.

  1. Google Mijn Bedrijf – update je bedrijfsinformatie

Zorg ervoor dat je bedrijfsinformatie up-to-date is. Altijd belangrijk, maar nu helemaal. Mensen gebruiken Google en je website als uitgangspunt voordat ze eropuit gaan. Heb je andere openingstijden? Een speciaal ouderen-uurtje? Hoe ga je om met de COVID-regels? Meld het! Kijk ook even kritisch naar de diensten die je vermeldt op GMB. Veel bedrijven hebben bijvoorbeeld een bezorg- of afhaalservice in het leven geroepen. Voeg dit aan je profiel toe.

  1. Gebruik de kracht van social media

Nu veel mensen thuis zitten, worden de sociale media kanalen (nog) meer bezocht. Maak hier gebruik van. Post regelmatig updates, deel successen en laat weten dat je er bent. Zorg er wel voor dat je de goede kanalen gebruikt, want de mogelijkheden zijn eindeloos. Bepaal waar jouw doelgroep zich bevindt en ga aan de slag. Hebben we zelf trouwens ook gedaan. We zijn begonnen met het schrijven van een doordacht social media plan (wat posten we op welke kanalen en wanneer) en zijn aan de slag gegaan. Volg je ons als op Instagram en LinkedIn?

  1. Adverteer op social media

Adverteren op de social media kanalen biedt je de mogelijkheid je diensten en/of producten heel gericht onder de aandacht te brengen. Je kunt ervoor kiezen om je advertenties bijvoorbeeld alleen in de regio Delft naar voren te laten komen. De doelgroep waar je je met je advertentie op richt kan je heel specifiek instellen en het budget bepaal je helemaal zelf.

  1. Gebruik retargeting om je doelgroep goed te bereiken

Heb je wel eens aan retargeting gedacht? Met retargeting is het mogelijk om bezoekers die (bepaalde pagina’s van) je website hebben bezocht, opnieuw te bereiken. Dit doe je via beeld- of tekstadvertenties op andere websites. Omdat mensen al eerder interesse in je bedrijf hebben getoond hebben deze advertenties vaak een hele hoge opbrengst. Probeer het eens! Ik help je graag 😉

  1. Sluit je aan bij lokale initiatieven

‘Wees loyaal, koop lokaal’ is de bekende slogan. Maar maak je als ondernemer ook gebruik van de kracht van je lokale netwerk? Sluit je je aan bij lokale initiatieven? Neem bijvoorbeeld Lokaal Delft Bezorgd, Support voor Ondernemers of We are Delft. En ben je al aangesloten op Chainels? Via dit (gratis!) intranet voor Delftse ondernemers blijf je op de hoogte van alle ontwikkelingen op ondernemersgebied. Allemaal mooie initiatieven van/voor/door Delftse ondernemers. Maak er gebruik van, ze zijn er niet voor niets!