Veelvoorkomende schrijffouten

0
685
Blog over veelvoorkomende schrijffouten

Veel bedrijven plaatsen blogs op hun websites. Het is een goede manier om contact te houden met de klant en om je bedrijf zichtbaar te maken. Maar wanneer je tijdens het schrijven van een blog je best doet om de boodschap helder en boeiend neer te zetten, kun je bepaalde schrijffouten makkelijk over het hoofd zien.

Wie regelmatig teksten schrijft, herkent het probleem: over je eigen fouten lees je snel heen. Het helpt als je een tekst een dag laat liggen, maar nog beter is het om iemand kritisch mee te laten lezen; iemand die checkt op inhoud én op taal. Om je op pad te helpen, bespreek ik hieronder een aantal veelvoorkomende schrijffouten.

Veelgemaakte spelfouten op een rij

  • Verkeerde samenstelling van woorden.

Bijvoorbeeld “communicatie kanalen” in plaats van “communicatiekanalen” of “een op een reclame” in plaats van “een-op-een-reclame”/”een-op-eenreclame” (kan allebei).

  • Verkeerde of inconsequente schrijfwijze van namen van bedrijven en merken.

Ik ga bij de spelling van een naam altijd uit van de schrijfwijze door het bedrijf zelf. Kijk bijvoorbeeld op de homepage of contactpagina van de website. Het logo is ook een goede om te checken. Bedrijven zijn zelf soms ook niet consequent in de schrijfwijze van hun bedrijfsnaam; houd dan de meest gebruikte schrijfwijze aan of vraag het ze na.

  • Onjuist of onlogisch gebruik van leestekens.

Een dubbele punt gebruik je voor een opsomming, citaat of uitleg. Een puntkomma zet je tussen twee hoofdzinnen die nauw met elkaar samenhangen en waarbij een punt een te sterke scheiding uitdrukt. Ook gebruik je een puntkomma in een opsomming wanneer de onderdelen uit woordgroepen of zinsdelen bestaan (in plaats van enkele woorden of kleine woordgroepjes), bijvoorbeeld:

Bij het organiseren van een diner is het van belang om te weten:
– hoeveel gasten er komen;
– wat een en ander mag kosten;
– wat de gasten lekker vinden.

Let er wel op dat een tekst niet te veel dubbele punten en puntkomma’s bevat. Dat maakt de tekst er niet mooier op en het kan irritatie opwekken bij de lezer.

  • Verkeerd gebruik van lidwoorden (de, het, een).

Dit komt nog wel eens voor bij samenstellingen, omdat bij samengestelde woorden vaak verschillende lidwoorden horen. Denk bijvoorbeeld aan ‘tuinmeubilair’: bij tuin hoort het lidwoord ‘de’, maar bij tuinmeubilair hoort ‘het’. Bij een samenstelling is het laatste woord leidend en dus bepalend voor welk lidwoord er wordt gebruikt.

  • Opzettelijke schrijffouten om hoger in Google te komen.

Nee, echt niet nodig. Achter Google zit een ontzettend intelligent algoritme. Of je nou ‘alergie’ schrijft of ‘allergie’, Google weet wat je bedoelt. Maak daarom geen opzettelijke schrijffouten in je tekst.

Feestdagen: met hoofdletter of kleine letter?

De feestdagen hebben we net weer achter de rug. Ik kan het toch niet laten om de meest gemaakte spelfouten in nieuwjaarswensen en kerstkaarten te belichten.

  • Hoofdletter: officiële namen van feestdagen en (vaak religieuze) feesten krijgen een hoofdletter. Zoals ‘Kerstmis’ en ‘Nieuwjaar’.
  • Kleine letter: informele aanduidingen van feestdagen schrijven we met een kleine letter. Dus ‘Kerstmis’ is met een hoofdletter, maar de verkorte vormen ‘kerst’, ‘kerstdagen’ en ‘kerstvakantie’ niet.

Let tijdens het schrijven vooral niet op de schrijfwijze.

Dat leidt alleen maar af. Focus tijdens het schrijven volledig op de inhoud en check daarna pas op spelling en grammatica.

Voorkom schrijffouten. Tips:

  • Laat de tekst een dag liggen en check de volgende dag nog een keer.
  • Laat altijd iemand anders de tekst nalezen.
  • Focus eerst op de inhoud. De spelling komt later.
  • Gebruik de website onzetaal.nl voor de grammatica- en spellingsregels.

Hulp nodig?

Teksten schrijven is niet voor iedereen weggelegd. Iedereen z’n vak, nietwaar? Goede, foutloze teksten zijn belangrijk voor de uitstraling van je bedrijf. Hulp nodig bij het schrijven van (zoekmachinevriendelijke, seo-proof) teksten of wil je graag dat wij de tekst voor je nalezen? Neem gerust contact met ons op en wij helpen je verder.