Communiceren volgens de laatste trends

0
235
communicatie volgens de laatste trends

Traditiegetrouw publiceerden vele marketingplatforms eind 2019 de nieuwste marketing- en communicatietrends voor 2020. Wat zijn de Instagram trends voor 2020? Wat kunnen we dit jaar van LinkedIn verwachten? Marketing influencers roepen: dat moet je in 2020 echt niet vergeten! En dan doen TikTok, Facebook, YouTube, Pinterest, WhatsApp en Twitter ook nog een duit in het zakje. Ik kan mij zomaar voorstellen dat je hierdoor de draad volledig kwijtraakt. Moet je echt met deze trends meegaan? Mijn advies: nee, zeker niet.

Alles is een trend

Eerlijk gezegd raak ik zelf ook af en toe de draad kwijt. De mogelijkheden zijn eindeloos en alles is een trend. Daar schieten we dus niks mee op. Wat ik mis in de meeste van deze artikelen zijn handvatten. Wanneer gebruik je welk medium en welk effect kun je ermee bereiken als je het goed gebruikt? Mijn tip: neem het doel als uitgangspunt.

Waarom?

“We willen een website, we willen ‘iets’ met video’s, we willen een mooie flyer.” Maar waarom? Wat en wie wil je ermee bereiken? Welk doel heb je voor ogen? Wil je leads genereren, je product verkopen, meer naamsbekendheid in de regio krijgen? Of ben je op zoek naar die ene gedreven stagiair die je intern opleidt tot specialist. Wees kritisch en vraag jezelf altijd af: waarom?

Communiceer gericht

Is het waarom duidelijk? Dan is de volgende stap: je doelgroep in kaart brengen. Richt je jezelf vooral op bestaande klanten, op jongeren, ouderen, sportievelingen, mensen uit de regio, eenverdieners, gehuwden? De mogelijkheden zijn (bijna) eindeloos. Hoe specifieker je jouw doelgroep bepaalt, hoe gerichter je de communicatie kunt insteken. En… hoe groter de kansen dat je jouw doelen bereikt.

Trendonderzoek

Ook de doelgroep gespecificeerd? Kijk dan, bijvoorbeeld met behulp van de resultaten uit trendonderzoeken, met welk medium je jouw doel het beste kunt bereiken. De onderzoeken geven vaak een goed overzicht van de doelgroepen. Bestaande klanten bereik je niet met een grote AdWords campagne. Anders gezegd: dat zou een kostbaar middel zijn. Weleens gedacht aan een inhoudelijke nieuwsbrief? Wil je reinigingsmiddelen verkopen om kalkaanslag te verwijderen? Met TikTok, ontzettend populair bij jongeren tot 14 jaar, gaat je jouw natuurlijk doelgroep niet bereiken. Kortom: ga niet direct mee met de laatste trends. Neem overwogen beslissingen, waarbij je je altijd afvraagt: waarom?

Tips voor het kiezen van de juiste manier om te communiceren

1. Formuleer het doel

Begin met de vraag: waarom? Wat wil je bereiken? Beantwoord deze vraag kritisch. Sluit het aan bij jouw organisatiedoelstellingen en -strategie?

2. Bepaal de doelgroep

Wie wil je aanspreken? Zijn dat bestaande klanten en relaties? Potentiële klanten?Jongeren, ouderen? Specificeer je doelgroep zo nauwkeurig mogelijk.

3. Kies het juiste middel

Je kunt trend-onderzoeken gebruiken om te bekijken welk middel het beste past bij jouw doel en doelgroep. Maar let op: loop niet mee met iedere trend!

Hulp nodig?

Als je na het lezen van deze tips nog steeds geen idee hebt hoe je dit aanpakt? Kom dan gerust eens langs voor een kopje koffie. Dan helpen wij jou graag verder en stellen wij jou onze eeuwige vraag: waarom? 😉