Tips voor het opzetten van een positioneringsprofiel

0
35
positioneringsprofiel, puzzelstukjes

Ieder zichzelf respecterend bedrijf vindt dat ze er moeten zijn, maar ziet het vaak ook als een soort noodzakelijk kwaad: het opzetten van een positioneringsprofiel. Waarom heb je er een nodig en wat heb je eraan?

‘We willen een nieuwe website; kun je daar ook de teksten voor schrijven?’ Uiteraard kunnen we dat, maar om dat goed te kunnen doen wil ik dan graag weten waar de organisatie voor staat. ‘Eh.. ja, we hebben wel een missie; ik zal ‘m straks even voor je opzoeken.’

In het verleden trapte ik nog wel eens in de valkuil om toch te beginnen aan een website plus teksten zonder helder geformuleerde missie, visie en kernwaarden. Dat eindigde vrijwel altijd in veel discussie binnen de organisatie over wat er waar hoe gezegd zou moeten worden. Simpelweg omdat er vooraf niet goed met elkaar nagedacht was over het bestaansrecht, het onderscheidend vermogen van het bedrijf: waarom ben je hier, wat voeg je toe?

Positionering

Het is dan beter om eerst een positioneringsprofiel op te stellen. Dat is vervolgens de basis voor alle communicatie-uitingen. De tijd die nodig is voor het opstellen van een dergelijk profiel winnen we snel terug: het is binnen de kortste keren glashelder hoe de website eruit moet komen te zien en wat voor teksten er nodig zijn. Alle puzzelstukjes vallen moeiteloos in elkaar. Bovendien is een positioneringsprofiel een krachtig instrument om ook intern duidelijk te maken waar je als bedrijf voor staat.

Waaruit bestaat een positioneringsprofiel?

1. Missie

Hierin beschrijf je wat je bent, wat je je klanten biedt en wat je als organisatie vandaag de dag wilt bereiken.

Als voorbeeld. Onze missie:

Wij verbinden door middel van marketing en communicatie. Wij zetten de kracht van verbinding in om de doelen van onze klanten te bereiken en dromen te verwezenlijken.” 

Hoe je zo’n missie opstelt? Bekijk het in deze blog.

2. Visie

Daarin beschrijf je de toekomst, de gezamenlijke droom: wat is je ambitie, hoe ziet de wereld van morgen eruit en wat is de rol van jouw bedrijf daarin?

Voor DOTbusiness hebben we onze visie als volgt verwoord:

Opdrachtgevers begrijpen dat het ons gaat om de lange termijn verbinding en zien ons als het onafhankelijke verlengstuk van hun organisatie die met hen meedenkt en proactief oplossingen aandraagt.” 

Hulp nodig bij het opstellen van een visie? Lees hier verder.

3. Kernwaarden

Dat zijn de normen en waarden van de organisatie, oftewel: de niet-onderhandelbare basisvoorwaarden voor samenwerking met relaties en medewerkers. En dan bedoelen we niet: ‘professioneel’ (want ja – is dat geen randvoorwaarde voor ieder bedrijf?) of ‘betrouwbaar’ (wie wil er zaken doen met een bedrijf dat niet betrouwbaar is?).

4. Kritische succesfactoren

Hoe onderscheid je je als organisatie; welke factoren zijn essentieel voor de continuïteit en wat zijn je Unique Selling Propositions (USP’s)?

5. Klantprofiel/doelgroepbeschrijving

Hoe ziet je ideale klant eruit; op wie richt je je?

6. Doelstellingen

Wat zijn je (business-)doelstellingen, wat wil je bereiken en welke communicatiedoelstellingen kunnen we daaruit afleiden.

Al met al lijkt het heel wat, maar we hebben het hier niet over ellenlange verhalen – een goed positioneringsprofiel beslaat maximaal 3 A4-tjes. Het is een helder, beknopte uiteenzetting van waar de organisatie voor staat (je missie) en voor gaat (je visie). Dat helpt niet alleen extern, maar zeker ook intern.

Tips voor het opstellen van een positioneringsprofiel:

  • Houd het eenvoudig en beknopt
  • Gebruik heldere en begrijpelijke taal
  • Kijk uit voor ellenlange opsommingen
  • Spiek bij de concurrent en leer daarvan (ook hoe het niet moet…)
  • Actualiseer regelmatig
  • Verspreid je missie en visie zo breed mogelijk

Ervaringen? Tips? Suggesties? Ik hoor ze graag!

Vreemde ogen…

In de praktijk blijkt het voor veel bedrijven lastig om vanuit zichzelf tot een goed positioneringsprofiel te komen. Een onafhankelijke blik kan dan helpen. Behoefte aan een uurtje sparren? Laat het ons weten. We plannen er graag een lunchsessie voor in.