Missie, visie, kernwaarden – (hoe) moet dat?

0
60

Ieder zichzelf respecterend bedrijf vindt dat ze er moeten zijn, maar ziet het vaak ook als een soort noodzakelijk kwaad: missie, visie en kernwaarden. Waarom heb je ze nodig en wat heb je eraan?

‘We willen een nieuwe website; kun je daar ook de teksten voor schrijven?’ Uiteraard kunnen we dat, maar om dat goed te kunnen doen wil ik dan graag weten waar de organisatie voor staat. ‘Eh.. ja, we hebben wel een missie; ik zal ‘m straks even voor je opzoeken.’

In het verleden trapte ik nog wel eens in de valkuil om toch te beginnen aan een website plus teksten zonder helder geformuleerde missie, visie en kernwaarden. Dat eindigde vrijwel altijd in veel discussie binnen de organisatie over wat er waar hoe gezegd zou moeten worden. Simpelweg omdat er vooraf niet goed met elkaar nagedacht was over het bestaansrecht, het onderscheidend vermogen van het bedrijf: waarom ben je hier, wat voeg je toe?

Positionering

Het is dan beter om eerst een positioneringsprofiel op te stellen. Dat is vervolgens de basis voor alle communicatie uitingen. De tijd die nodig is voor het opstellen van een dergelijk profiel winnen we snel terug: het is binnen de kortste keren glashelder hoe de website eruit moet komen te zien en wat voor teksten er nodig zijn. Alle puzzelstukjes vallen moeiteloos in elkaar. Bovendien is een positioneringsprofiel een krachtig instrument om ook intern duidelijk te maken waar je als bedrijf voor staat.

Waaruit bestaat een positioneringsprofiel?

1. Missie: hierin beschrijf je wat je bent, wat je je klanten biedt en wat je als organisatie vandaag de dag wilt bereiken.

Als voorbeeld. Onze missie:

“Wij bieden strategie met handjes: we bedenken, adviseren en regisseren communicatieoplossingen en zorgen dat die punten aansluiten bij wat de klant wil bereieken. Strategisch en praktisch; concreet en proactief.”

2. Visie: daarin beschrijf je de toekomst, de gezamenlijke droom: wat is je ambitie, hoe ziet de wereld van morgen eruit en wat is de rol van jouw bedrijf daarin?

jongen_verrekijkerVoor Nota Bene hebben we onze visie als volgt verwoord:

“In de snel veranderende communicatiewereld zijn wij voor onze klanten steeds de onafhankelijke sparringpartner, aanjager, coördinator, meedenker en uitvoerder. Met onze flexibele organisatie kunnen we ieder communicatievraagstuk aan en voeren we opdrachten uit waar iedereen blij van wordt.”

3. Kernwaarden: dat zijn de normen en waarden van de organisatie, oftewel: de niet-onderhandelbare basisvoorwaarden voor samenwerking met relaties en medewerkers. En dan bedoelen we niet: ‘professioneel’ (want ja – is dat geen randvoorwaarde voor ieder bedrijf?) of ‘betrouwbaar’ (wie wil er zaken doen met een bedrijf dat niet betrouwbaar is?).

4. Kritische succesfactoren: hoe onderscheid je je als organisatie; welke factoren zijn essentieel voor de continuïteit en wat zijn je Unique Selling Propositions (USP’s)?

5. Klantprofiel/doelgroepbeschrijving: hoe ziet je ideale klant eruit; op wie richt je je?

6. Doelstellingen: wat zijn je (business) doelstellingen, wat wil je bereiken en welke communicatiedoelstellingen kunnen we daaruit afleiden.
Al met al lijkt het heel wat, maar we hebben het hier niet over ellenlange verhalen – een goed positioneringsprofiel beslaat maximaal 3 A4-tjes. Het is een helder, beknopte uiteenzetting van waar de organisatie voor staat (je missie) en voor gaat (je visie). Dat helpt niet alleen extern, maar zeker ook intern.

Tips voor het opstellen van een positioneringsprofiel:

  • Houd het eenvoudig en beknopt
  • Gebruik heldere en begrijpelijke taal
  • Kijk uit voor ellenlange opsommingen
  • Spiek bij de concurrent en leer daarvan (ook hoe het niet moet…)
  • Actualiseer regelmatig
  • Verspreid je missie en visie zo breed mogelijk

Ervaringen? Tips? Suggesties? Ik hoor ze graag!

Vreemde ogen…

In de praktijk blijkt het voor veel bedrijven lastig om vanuit zichzelf tot een goed positioneringsprofiel te komen. Een onafhankelijke blik kan dan helpen. Behoefte aan een uurtje sparren? Laat het ons weten. We plannen er graag een lunchsessie voor in.