Instagram voor je bedrijf: waar begin je?

0
1998
Instagram voor je bedrijf: waar begin je?

Een van de eerste dingen die ik ’s ochtends doe is scrollen door Instagram. De stories die ik selecteer om te bekijken zijn lekker kort (maximaal 10 seconden), hebben bewegend beeld, zijn persoonlijk en geven me inspiratie. Dat kan van alles zijn: fashion, marketingtips, vegan food, Delftse ondernemers en af en toe een bekende Nederlander. Instagram is het hardst groeiende social media platform in Nederland en heeft op dit moment 4,1 miljoen gebruikers.

Instagram is een interessant platform om de persoonlijkheid van je bedrijf naar buiten te brengen. Gebruikers vullen hun tijdlijn met de dingen die zij graag willen zien of die hen inspireren. Daarom zijn jouw volgers erg waardevol: ze vinden jouw content (en dus je bedrijf) interessant. De interactie ligt bij Instagram ook een stuk hoger dan bijvoorbeeld op LinkedIn, omdat gebruikers op Instagram vaak veel informeler zijn.

In vijf minuten een bedrijfsprofiel opzetten

  • Maak een account aan en zet deze om naar een bedrijfsprofiel. Dit doe je via je accountinstellingen. Vervolgens loop je het stappenplan van Instagram door voor de invulling van je profiel. Een bedrijfsprofiel geeft je meer zicht op statistieken, de groei van je account en er is ruimte voor bedrijfsinformatie.
  • Voeg de call-to-action knoppen toe aan je profiel. Op deze manier maak je het je volgers een stuk makkelijker om contact op te nemen. Je kunt onder andere kiezen uit: bellen, e-mailen en een routebeschrijving.
  • Gebruik je bedrijfslogo als profielfoto. Voor mensen die je bedrijf al kennen is het logo herkenbaar. Zorg ervoor dat op elk online platform waar je gebruik van maakt hetzelfde logo terugkomt. Denk aan je website, social media kanalen, Google Mijn Bedrijf, etc.
  • Zorg dat je biografie goed is ingevuld, zodat jouw volgers direct kunnen zien wat je doet en waar je bedrijf voor staat.

Vier tips voor het gebruik van Instagram

  1. Zorg voor regelmaat. Het is belangrijk dat er regelmaat zit in de content die je online zet. Denk vooraf goed na over wat voor content je wilt plaatsen. Kies bijvoorbeeld een leuk thema uit dat bij jouw bedrijf of merk past. Zorg ervoor dat de foto’s goed bij elkaar passen. Beperk het gebruik van verschillende filters en bewerk je foto’s niet te veel;
  2. Gebruik Instagram stories. Met Instagram stories laat je het gezicht achter jouw bedrijf zien. Iedere keer als jij een story plaatst, kom je weer bovenaan de tijdlijn van jouw volgers te staan. Je kunt bijvoorbeeld inspirerende quotes delen of een sneak preview van waar jouw bedrijf mee bezig is;
  3. Gebruik hashtags. Je houdt ervan of je vindt het niks, maar ik raad het je wel aan om ze te gebruiken. Wanneer je hashtags goed inzet, kan dit leiden tot meer bereik, meer interactie en meer volgers;
  4. Maak het persoonlijk. Mensen vinden het leuk om ook de persoonlijke kant van een bedrijf te zien. Zo maak je jouw profiel persoonlijk:
    –  Maak behind-the-scenes filmpjes en foto’s;
    –  Bedenk een terugkomend onderwerp, deel bijvoorbeeld iedere week de werkdag van        een collega;
    –  Deel klantervaringen.

Wil je weten of het gebruik van Instagram voor jouw bedrijf interessant is? Heb je hulp nodig bij het opzetten van een profiel? Klop dan bij ons aan voor een kopje koffie. Wij helpen je graag. En… vergeet ons niet te volgen op Instagram!

Vorig artikelPas jij bij ons?
Hanna Beukers
Ik word blij van uitdaging, nieuwe dingen en mijn collega’s. Binnen DOTbusiness houd ik me onder ander bezig met het beheren van website van klanten, social media en productie van de magazines Delft.business en Rijswijk.special. Verder haal ik veel energie uit plannen en organiseren in het algemeen en zeker ook in mijn rol als traffic manager. Eigenlijk ben ik dus een duizendpoot.