Een intro schrijven, hoe doe ik dat?

0
49

Als u een geweldige kop voor een blog bedacht heeft, bent u er helaas nog niet. Mensen klikken misschien wel op de link, maar dat wil niet zeggen dat ze het artikel ook lezen. Daarom is een pakkende, boeiende intro heel belangrijk om de lezer te overtuigen verder te lezen. Maar hoe doet u dat, een goede intro schrijven?

Een intro schrijven kost best wat tijd. Het is de introductie van een artikel. Lees onze tips hieronder aandachtig door. Hopelijk heeft u de volgende keer de intro van een blog in no time op papier staan. Succes!

  1. Houd de eerste zin kort.

    Korte zinnen zijn fijn. Ze maken de tekst begrijpelijk en behapbaar. Maar helaas kan niet iedereen kort en bondig een intro schrijven. We zien vaak genoeg hele lange, kromme zinnen aan het begin van een intro staan. De lezer haakt hierdoor af, omdat hij te veel moeite moet doen om de eerste zin te begrijpen. Houd daarom de eerste zin van de intro kort om de aandacht van de lezer te houden.

  2. Verras de lezer

    Maak de lezer nieuwsgierig en verras hem. Probeer dan ook met de eerste zin de lezer meteen het verhaal in te trekken. Begin bijvoorbeeld met een leuke bijpassende anekdote, een bijzonder verhaal en eindig met een zin waar het blog over gaat. Door op een andere manier het artikel te beginnen, wordt de lezer getriggerd verder te lezen. En dat wilt u uiteindelijk toch?

  3. Maak de intro niet te lang

    Een intro van ongeveer 60 woorden is prima. Maar maak geen intro van 100 woorden. Dat is veel te lang en de drempel voor een potentiële lezer om aan het stuk te beginnen wordt hierdoor alleen maar hoger. Dus houd het kort en krachtig. Het is de inleiding van een artikel, het hoeft geen hele alinea te zijn. U zou bijvoorbeeld naast een pakkende eerste zin in één of twee zinnen kunnen vertellen waar het artikel over gaat en in één of twee zinnen waarom uw artikel iets toevoegt.

  4. Spreek de lezer aan

    Maak geen algemeen intro, maar spreek de lezer persoonlijk aan met ‘je’ of ‘u’. De kans dat hij zich er door aangesproken voelt, is groter dan wanneer u over ‘men’ of ‘jullie’ praat. Probeer ook te onderzoeken tegen welke problemen de lezers aan lopen. Hebben ze moeite met online zichtbaarheid? Het schrijven van teksten? Of het vinden van klanten? Speel daar dan in de intro en blog ook op in, zo wordt het nóg persoonlijker!

  5. Stel een vraag

    In een intro kunt u gemakkelijk een vraag stellen. ‘Heeft u ook zoveel moeite met het schrijven van een intro?’ of ‘Weet u ook nooit hoe u een artikel moet beginnen?’ Een vraag zet de lezer aan het denken. U betrekt hem actief bij het onderwerp, u start een conversatie. U zou een vraag aan het begin van de intro kunnen stellen, maar ook aan het einde. Het is maar net wat u het beste vindt passen bij uw tekst.

Heeft u vragen over het schrijven van zakelijke blogs? Neem dan contact met ons op!