9 Tips voor een succesvol persbericht

0
240
Tips persbericht schrijven

Tegenwoordig worden er nog elke dag veel persberichten verstuurd naar (nieuws)redacties. Helaas belandt meer dan de helft ongelezen in de prullenbak. Hoe zorgt u ervoor dat uw persbericht wel gelezen wordt? We geven een aantal tips.

Voordat u begint met schrijven, moet u eerst goed onderzoeken welke media u wilt benaderen. Waar zit de doelgroep? Moet u bij de krant zijn of toch bij een vaktijdschrift? Maak een lijst met relevante media. Vaak worden persberichten naar een algemeen redactiemailadres gestuurd, maar dat werkt niet. Stuur het bericht naar een redacteur die zich bezighoudt met de branche waarin u werkt, de kans dat het bericht wordt opgepakt is dan groter. U zou eventueel naar het bedrijf kunnen bellen met de vraag bij wie u moet zijn. Als u weet waar u het persbericht naartoe kunt sturen, is het tijd om te gaan schrijven.

Bedenk een prikkelende onderwerpregel

De onderwerpregel van het mailtje is het eerste wat redacteuren in hun mailbox zien. Als er alleen maar ‘Persbericht’ staat, weet u zeker dat het bericht in de prullenbak belandt. Besteed daarom veel aandacht aan het bedenken van een goede onderwerpregel. Vraag eventueel hulp van collega’s of vrienden. Zorg ervoor dat het nieuws in de onderwerpregel staat en waarom het relevant is voor dat medium. Deze regel moet een mini samenvatting zijn van het persbericht. Let op: houd de zin kort, zodat hij in zijn geheel zichtbaar is in de mailbox.

Schrijf een pakkende kop

Als een redacteur de mail heeft geopend, ziet hij als eerste de titel. Deze moet pakkend en duidelijk zijn. Wat wilt u vertellen in het persbericht? Wat is het nieuws? Dat moet uit de titel blijken. Voorkom lange en onduidelijke koppen. Gebruik geen moeilijke termen en maak bijvoorbeeld gebruik van bijvoeglijke naamwoorden, zoals snel, leuk, mooi, gratis, makkelijk. Cijfers doen het ook goed in een titel.

Houd het kort

Een persbericht van vier kantjes leest natuurlijk niemand. Houd het artikel daarom kort en krachtig. Eén A4’tje is wel het maximum. Hierdoor dwingt u uzelf om het kort te houden en meteen to the point te komen. Oprolbaar schrijven kan hierbij helpen. Zet de belangrijkste informatie in de eerste alinea en de minst belangrijke in de laatste. Heeft u te veel informatie? Schrap dan de laatste alinea.

Gebruik citaten

Een citaat is een goede aanvulling op de feitelijke informatie van een persbericht. Dit geeft het bericht meer body. Maar het citaat moet wel iets toevoegen. Iemand van de marketingafdeling die zegt hoe geweldig het product is dat jullie lanceren, is niet interessant. Laat een buitenstaander die bijvoorbeeld jullie product getest heeft vertellen wat hij ervan vindt.

Lever er beeld bij

Wilt u het redacteuren gemakkelijk maken? Voeg dan beeld toe in de bijlage. Het beeld moet wel van goede kwaliteit zijn (zowel voor online als offline), want anders is het voor veel media onbruikbaar. Een andere optie is de bestanden in de cloud zetten, zodat redacteuren de foto’s zelf kunnen downloaden als ze er behoefte aan hebben. Onze voorkeur gaat uit naar de laatste optie, omdat u zo overbelaste mailboxen van redacteuren voorkomt en u kunt op deze manier meerdere beelden van hoge kwaliteit aanbieden.

Laat de teksten door iemand checken

Voordat u het persbericht verstuurt, moet u het door iemand laten checken. Waarom? U leest snel over eigen fouten heen. En een fout in het persbericht staat niet netjes en professioneel. De kans is dan ook aanwezig dat een redacteur de tekst laat liggen. Dus: altijd even laten checken door iemand die verstand heeft van taal.

Zet er een noot voor de redactie bij

Onderaan het persbericht zet u een noot voor de redactie. Hierin staan contactgegevens van de persoon met wie een redacteur contact op kan nemen als hij vragen heeft. Denk aan: naam, e-mail, telefoonnummer en website. U wilt natuurlijk niet dat deze informatie gepubliceerd wordt. Zet daarom een horizontale streep boven deze informatie en voeg de regel ‘Niet voor publicatie’ toe. Ook heel belangrijk: zorg dat de contactpersoon bereikbaar is.

Kies het juiste moment

Om ervoor te zorgen dat het persbericht wordt opgepakt door verschillende redacties moet u het bericht op het juiste moment versturen. Maar wanneer is dit? Dat verschilt per redactie. Vlak voor een deadline zit niemand te wachten op een bericht. En te lang van tevoren het bericht sturen (als u bijvoorbeeld iets lanceert) werkt ook niet, want redacties laten het bericht dan liggen ‘omdat het toch nog niet relevant is’. Onze tip: neem contact op met redacties en probeer erachter te komen wanneer ze het liefst persberichten ontvangen. Hier kunt u dan slim op inspelen.

Let op: het persbericht is geen advertentie

In het artikel wilt u natuurlijk het product, dienst, bedrijf of iets anders promoten. Maar doe dit niet overdreven. Verplaats u in de rol van de journalist. Wat is de nieuwswaarde? Waarom is uw bericht interessant? Onthoud dat het persbericht geen advertentie is. Vermijd reclametaal en blijf bij de feiten. Wilt u vertellen hoe geweldig het product is? Laat bijvoorbeeld een gebruiker zijn ervaring vertellen en maak daar een quote van.

Zo, dat waren heel wat tips! Heeft u nog een tip? Deel ’m met ons. Of heeft u vragen over het schrijven van een persbericht? Neem dan contact met ons op!